De eerste indruk

In het dagelijks leven vormen we ons voortdurend indrukken van anderen. Sommige mensen hebben beroepshalve veel met eerste indrukken te maken (bijvoorbeeld in HR, sales, werving en selectie of executive search), maar iedereen komt de hele dag andere mensen tegen. Nieuwe collega’s, sollicitanten, cliënten. Een goed, realistisch beeld van de ander kan het verschil maken. Omgekeerd vormen andere mensen zich ook een beeld van ons, en is het soms cruciaal dat we een goede indruk maken op de ander.

Bij het vormen en maken van indrukken liggen tal van valkuilen op de loer. Je kunt een cliënt verkeerd inschatten waardoor je niet goed reageert; je hoort nooit meer iets van de cliënt zonder ooit zeker te weten wat er mis ging. Je kunt de sollicitant die het hoogste potentieel had, laten lopen zonder het ooit te weten. We denken vaak wel dat we het heel aardig doen. Maar je weet helemaal niet welke kansen je mist en welke cliënten en veebelovende werknemers je had kúnnen hebben! Als u zich bewust bent van de valkuilen bij eerste indrukken, en weet hoe ze te omzeilen, kunt u daar op alle fronten veel voordeel van hebben.

In de workshop "De eerste indruk" van Roos Vonk wordt achtergrondinformatie gegeven over wat mensen onbewust allemaal doen in het sociale verkeer. Daarbij zult u veel herkenning en eye-openers ervaren. Daarnaast wordt geoefend op het vormen van indrukken, het registreren van lichaamstaal en nonverbaal gedrag, het presenteren van jezelf, het verkennen hoe je overkomt en waar ‘m dat in zit.

Deze workshop zal u in staat stellen uw interacties met anderen bewuster te registreren en regisseren; beter te begrijpen wat er precies gebeurt, de informatie die u over anderen krijgt beter op te pikken en te benutten, en het gedrag van anderen te beïnvloeden via uw eigen gedrag. U zult minder beoordelingsfouten maken, minder kansen missen, en u zult beter kunnen inschatten en sturen hoe u zelf overkomt.

De workshop kan worden ondersteund door het prettig leesbare boek “De eerste indruk” van Roos Vonk. Meer inlichtingen via de contact-pagina.